Atatürk diyor ki :

"Devrimin amacını kavramış olanlar sürekli olarak onu koruma gücüne sahip olacaklardır."

Türkiye'den Olaylar

08 Ağustos 1928 - Taksim Cumhuriyet Anıtı açıldı

 İstanbul'da, Taksim Cumhuriyet Anıtı bugün, B.M.M. Reisi Kazım Özalp tarafından merasimle açılmıştır.

Bir İtalyan (Pietro ) ve iki Türk (Sabiha Hanım ve Hadi Bey) tarafından yapılan anıt, 12 metre yüksekliğinde bir kapıyı simgeliyor. Anıtın bir tarafında Mustafa Kemal Paşa, İsmet Paşa, Fevzi Paşa ile diğer kumandanları Kurtuluş Savaşı'nda gösteren ve arkasında millet ve askerleri temsil eden heykeller yer alıyor.

Devamını oku...

Dünya'dan Olaylar

21 Ekim 1929 - Fransızlar'ın aşılmaz savunma (Maginot) hattı

Fransız Milli Savunma Bakanı, ülkenin doğu sınırında, modern, aşılması imkansız bir savunma hattı kurduklarını söylemiştir. Bir yıl içinde tamamlanacak olan ve daha çok Almanya sınırından gelecek saldırıları önleyecek bu istihkamlara Fransız bakanın adı verilmiştir.

Konular

Jön Türk muhalefeti

İkinci Meşrutiyeti yaratan ana etken, II. Abdülhamit'in baskıcı rejimine karşı Jön Türklerin verdiği özgürlük mücadelesiydi.

Devamını oku...

Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

tr bayrak Bugün TBMM'de, halifeliğin kaldırılmasıyla ilgili tasarı kanunlaştıktan sonra, Tevhid-i Tedrisat Kanunu (Öğretim Birliği) da kabul edilmiştir. Bu kanunun amacı, 'Mektep' ve 'Medrese' ikiliğini ortadan kaldırmaktır.

Osmanlı Devleti 1776’dan itibaren Batı örneğine göre askeri okullar ve tazminat yıllarından itibaren de Rüşdiye, idadi, sultani gibi ortaöğretim iptidai gibi ilköğretim kurumları açılmış ve Darulfünün’unda kurulmasıyla Maarif Nezaretine bağlı bu mekteplerin yanında Meşriyati , Şeriye ve Evkaf Nezaretine bağlı medreseler ile Sıbyan Mektepleri etkilerini sürdürmüşlerdir.

Bunların haricinde azınlık ve yabancı okullarda ülke içinde açılmayan başlayıp faaliyetlerini sürdürmüşler bir çok karışıklıktan biran önce kurtulmak için 3 Mart 1924’te 430 sayılı Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile öğrenimlerin birleştirilmesi anlamına gelen bu kanunla getirilendüzenlemeler şunlardır:

Madde1: Ülkedeki tüm bilim ve öğretim kurumları Maarif Vekaletine bağlanmıştır. 
Madde 2: Şeriye ve Evkaf Vekaleti ya da özel vakıflarınca idare edilen tüm medrese ve mektepler Maarif Vekaletine bağlanmıştır. 
Madde 3: Şeriye ve Evkaf Vekaleti bütçesinde mekteplere ve medreselere ayrılan para Maarif bütçelerine geçirilecektir. 
Madde 4: Maarif Vekaleti yüksek din uzmanları yetiştirmek için Darulfünun’da bir ilahiyat fakültesi imam ve hatip yetiştirmek için de ayrı mektepler açacaktır. 

Bu maddelerden de anlaşılacağı gibi Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile ya da onun sonuçları olarak eğitimimize aşağıdaki yenilikler ve değişiklikler getirilmiş olmaktadır: (Akyüz, 2001)

1.Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Uygulanması

  • Tüm eğitim ve öğretim kurumları eğitim bakanlığına bağlanıp işlerin tekrardan yönetilmesi sağlanmıştır (Askeri okulların yönetimi milli savunma bakanlığına bağlanmıştır).
  • Medreselerin kapatılması Eğitim Bakanı Vasif Çınar’ın 11 Mart 1924 tarihli bir genelgeyle gerçekleşip 16.000 kadar medrese öğrencisi ilk, ortaokul, lise ve öğretmen okullarına aktarılmıştır. İmam ve hatip mektepleri de 6 yıl sonra kapatılmasına “laiklik” doğrultusunda önemli adımlar atılmıştır. Laiklik 1937’de anayasamıza girecektir.
  • 3 Mart 1924 yılında sadece Tevhid-i Tedrisat Kanunu ilan edilmemiş 429 sayılı kanunla şeriye ve evkaf vekaleti kaldırılmış, 431 sayılı kanunla hilafet (halifelik) kaldırılarak Osmanlı hanedanı mensupları yurt dışına çıkarılmıştır.

30 Kasım 1925 tarihli ve 677 sayılı kanunla tekkeler, türbeler kapatılmış, tarikatlar kaldırılıp, 1933’de ilahiyat fakültesi kurulmuştur. Ayrıca ilk ve ortaöğretimde din derslerinin saatleri azaltılmış, bu dersler bir süre sonra tamamıyla kaldırılmıştır.

2.Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Yabancı Okullara Yansıması

Öğretimin birleştirilmesiyle ülkedeki farklı isimler altında faaliyet gösteren bütün eğitim ve öğretim kurumlarının denetim altına alınmasıdır. 
Bu kanun ile getirilen laiklik ve millilik prensibiyle yabancı okulların öğretim faaliyetleri arasındaki çelişkiyi ortadan kaldırabilmek için getirilen kurallar şunlardır:

  • Yabancı okullarda mabetler dışında dersane ve salonlarda bulunan dini semboller salip, heykel, dini tasvirler vb. kaldırılacaktır.
  • Müslümanların ve başka mezhepten öğrencilerin okullardaki dini ayinlere katılmaları yasaktır. Bunun için sık sık denetlemeler yapılarak suçlular cezalandırılacaktır. (Sezer, 1999)

Başlangıçta pek çok okul riayet etmek istemese de İstanbul’daki bazı Fransız ve İtalyan okulları dini sembolleri kaldırmadıklarından dolayı kapatılmışlardır. Buna rağmen Fransız ve İtalya gibi ülkeler okullarının yeniden açılmalarını istemeleri üzerine Türkiye Cumhuriyeti yabancı okullar siyasetini şöyle belirtmiştir.

  • Okullar mezhep yönünden tarafsız olarak ve derslerde milli hislere yer verilecektir.
  • Türkiye’de medreselerin kaldırılması üzerine Türk okullarına uygulanan bu durumdan Hıristiyan okulları istisna edilemeyecek.
  • Konu bir iç mesele olduğundan yabancı hükümetlerin protestoları dikkate alınmayacaktır. (Sezer, 1999)

Bu kanunla yabancı okullar sıkı denetim altına alınmış ve cumhuriyetin yabancı okullar politikası bundan sonra yayınlanan bazı kanun ve kararlarda açıkça ortaya konulmuştur.

Yorum ekle


Güvenlik kodu
Yenile

GTranslate

trarzh-TWnlenfrdeelitptrues

En Son Yorumlar

Ziyaretçi Sayısı

1152925
BugünBugün849
DünDün1780
Bu HaftaBu Hafta9829
Bu AyBu Ay42326
Tüm ZamanlarTüm Zamanlar1152925

Makale Sayısı

Kullanıcılar
1
Makaleler
484
Makale Görünüm Sayısı
185747